2015. jan. 30.

Húsvét Görögországban:

Népviseletbe öltözött férfi az Akropoliszon
Visszaemlékszem, hogy volt egy kis lelkiismeret furdalásom, mert az ünnepet nem hagyományosan, családi körben töltjük, de olyan régen vágytunk erre az útra! Elhessentem a rossz érzéseket, lubickolok a látnivalókban, az élményekben, ezekből néhány morzsányi:
Vasárnap délelőtt az Akropolisz látnivalói közt kószálunk, ámulunk a múlt gazdag örökségén.
Krisztus előtt az 5. században épült fellegvár, az Attika síkságból kiemelkedő szent Szikláról néz a városra  A főtemplom a Parthenon, központi terében Pheidiasz Athénét ábrázoló szobra állt.  A 12 méter magas krüzelefantin szobor teste elefántcsont, ruházata aranylemezekkel volt borítva. Az athéniek megvádolták a szobrászt, hogy ellopta a szoborra kapott arany egy részét. Pheidiasz előre sejtette, hogy ezzel fogják vádolni, ezért a szoborra úgy helyezte fel az aranylemezeket, hogy leszerelhetők legyenek. A bírósági tárgyaláson aztán kiderült, hogy a leszerelt aranylemezek súlya megegyezett a szoborra kapott arany súlyával.
Parthenon

Athéné Parthenosz - mivel egészében és részleteiben is sok másolat készült a szoborról, azért lehetett a rekonstruált rajzot elkészíteni
Niké temploma
Niké templom kariatidái

Erekhtheion

Akropoliszról a város

Akropolisz lábánál a görög színház
 Részletek az akropoliszi múzeumból:
Vízhordók, részlet a Parthenon északi frízéből

Kariatida
Poszeidon, Apollón, Artemisz a Parthenon  keleti frízének részlete
Borjúvivő szobra Kr.e. 570
Játékos ötlet idegenvezetőnktől a fűben elrejtett húsvéti meglepetés:
Megjött a nyuszi!
A városban aztán már szabadprogram, pénztárcától függően ki-ki beülhetett egy görög vendéglőbe, kószálhatott ...Mi kószáltunk a nyüzsgő városban, a Parlamentnél az őrségváltás fantasztikus koreográfiáját bámultuk. Másfél perces filmecske erről:
Sokszor kerestem, de nem találtam képet a neten arról a Parlament környékén lévő üveglapokból készült futót ábrázoló modern szoborról. Most végre ráakadtam, de már nem ott van, ahol én láttam, mert áthelyezték a Hilton szálló elé, mivel a tér alatti metró rezgése veszélyeztette épségét. A szobor
alkotója emléket állított a hírnöknek, aki Athénba elvitte a maratoni csatában a görögök perzsák fölötti győzelmének hírét. A legenda szerint a hírnök úgy kimerült a futástól, hogy odaérve csak annyit tudott mondani: Győztünk. - majd holtan esett össze. Futására emlékeztet a maratoni futás a nyári olimpiai játékokon 1896 óta.
Dromeas Athén c. üvegszobor, alkotója: Costas Varotsos
Dromeas Athén szobor a Hilton szálló előtt
Az olimpiai stadionnál a szobor intim darabkáját letörte valaki, talán egy irigy?
Húsvét hétfőn:
Epidauroszban:

Ülök a színház nézőterén, szeretnék énekelni, de nem merek, majd az utolsó sorban tisztán hallom bátrabb útitársnőnk énekét...
"A görög világban a legnagyobb a zene szerepe az összes többi ókori világ közül, mert itt válik először az általános műveltség részévé. A zene itt alkotóeleme a vallási szertartásoknak, a görög drámák előadásainak és az olimpiai játékoknak. A görög zeneelmélet alapvető fontosságú a későbbi korok szempontjából, ezenkívül foglalkozik a zenének a társadalomban betöltött szerepével és hatásával is. A görögök szerint a zene isteni eredetű (a zene istene: Orfeusz), és nagy erkölcsi hatása van, mely kiterjed az emberi jellemre és viselkedésre is." (Zenetörténet Ókor)
A kalap alatt én vagyok
Aztán 12 év múlva ráakadok az első fennmaradt görög énekre:
Szeikilosz sírverse - Időszámításunk előtt 200 körül írták ezt a művet, egy sírkövön olvasható. A kis-ázsiai Trallészből került elő 1883-ban, később megint elveszett. Amikor újra előkerült az 1920-as években, a tulajdonosa vázatartónak használta az emléket, és az alapjáról le volt törve. Ma a Dániai Nemzeti Múzeumban látható. Tudomásunk szerint Szeikilosz írta a felesége, Euterpe számára. A sírkövön a következő szöveg áll a vers előtt: Én egy kép vagyok egy kőben. Seikilos tett ide engem, ahol én örökké leszek, az örökkévaló emlékezet szimbóluma. Zenei jelzéseket is feltűntettek benne. Az egyetlen teljes ókori zenei alkotás. A szöveg jelentése:
"Halandó, vigadj, / könnyed ne ontsd, hidd el, kár! / Rövid az élet, hamar száll, / időd, ha lejár, a halál vár." (Zenetörténet Ókor)
Szeikilosz verse sírkövön:

Epidauroszi múzeumban:
Hányszor hallottuk az idézetet! Szókratesz utolsó szavai: "egy kakassal tartozunk Aszklépiosznak, adjátok meg, és el ne mulasszátok." - most látjuk szobrát

Aszklepiosz a gyógyítás istene
Aszklepiosz leánya
Hügieia az egészség istennője
Katona szobra
Tovább, Nafplio vár, megyünk. Gyönyörű tengerparti városka, a tengerben erődsziget. Sétálgatunk, egy képeslapot veszünk:

Háttérben a vár
Tovább Mükénébe:
A mükénéi vár bejárata a híres oroszlános kapu, Európa legrégibb szobrászati alkotása a két oroszlán
Mi ketten az oroszlános kapunál

A vár belseje
Mükéné, elesett hősök sírkerülete, tömérdek kincs lelőhelye, sírrablók nem is kerülték el...
Királysírok
Atreusz kincsesháza (Agamemnon sírja)
Atreusz kincsesháza (Agamemnon sírja) kupola 33 soros kőgyűrűből, szédítő, ahogy felnézünk:
Folytatjuk az utat, most már esőben, Korinthosz felé, mire odaérünk már szép az idő, a múzeum gazdag, környéke: oszlopmaradványok, domborművek, virágok.
A képen a 35 évenként virágzó agave, éppen elvirágzott:
Középen tábla jelzi, hogy itt állt a szónokok emelvénye.
Innen prédikált Kr. u. 51-ben Szent Pál apostol:
Én nem prédikálok...
Korinthoszi romterület:
 Korinthosz múzeumában:

Korinthoszi csatorna:
Bármerre utazunk, kis kápolnákat látunk az utak mentén. Érdekes szokás, hogy némi pénzt és élelmet tesznek be a rászorulóknak.
Korinthoszi kápolnácska
Vissza Athénba. A városban őrült dugók, valósággal araszolunk a busszal, hiába árulnak gyönyörű narancsokat sok helyen, megállni nem tudunk...
Így teltek a húsvéti ünnepek, a továbbiak jönnek hamarosan!